Monday, June 10, 2013

Asalamualaikum semua.......... Dah lama tak menulis. Kini telah setengah tahun 2013, aku kini telah berkerja di sebuah kilang coklat yang di usahakan oleh orang Melayu kita. Telah 6 bulan aku kerja disitu, bermacam-macam pengalaman yang aku timba disini dari tak tahu buat coklat, sekarang dah boleh buat coklat sendiri. Disitu juga aku belajar untuk berhadapan dengan bermacam ragam pelanggan yang datang ke coklat muzium dari yang kecil sampailah yang dewasa. Tapi kadang-kadang aku tak faham kenapa orang Melayu kita perlu bergaduh sesama sendiri sedangkan kita di bawah satu bumbung. Sepatutnya kita mestilah tolong sesama sendiri, ini tidak semua pentingkan diri sendiri. Dan lagi satu orang Melayu kita ni mudah lupa kerana bila mata dah dikaburi dengan wang dan harta benda lupa segalanya. Kadang-kadang tu ada masa tak pedulikan tentang kebajikan pekerja yang bagi hasil kepada dia. Sedarlah tanpa orang bawahan tiada atasan. Tiada kerja tiadalah duit. Sepatutnya kita perlu menjaga kebajikan pekerja dengan beri sesuatu yang boleh memberi dorongan dan semangat kepada mereka seperti bonus dan macam-macam lagi. Duit bukan boleh di bawak mati. Jika kita jaga pekerja, pekerja akan hormat kita. Ingat-ingatlah....... Sekian........

No comments:

Post a Comment